به نام خدا
ویتامینی برای همه فصول |

ویتامینی برای همه فصول

ویتامینی برای همه فصول

بسیاری از مردم تصور می کنند که مصرف ویتامین ث به صورت میوه یا دارو تنها در فصل زمستان مفید است در حالی که مصرف این ویتامین تأثیر بسزایی در حفاظت از بدن در برابر مشکلات سیستم دفاعی، بیماری های قلبی- عروقی، بیماری های دوران جنینی و بارداری، مشکلات بینایی، سرطان، سکته مغزی و حتی چروک پوست دارد.

ویتامین ث بسیار بیشتر از سایر ویتامین ها توجه پزشکان و مردم عادی را به خود جلب کرده است و البته این میزان توجه بی علت نیست. هرچه محققان بیشتر خواص این ویتامین را مطالعه می کنند، بیشتر به نقش مهم آن در حفظ سلامتی پی می برند. البته مقدار پیشنهادی پزشکان برای مصرف ویتامین ث بیشتر از حدی است که یک انسان عادی از طریق رژیم غذایی روزانه اش دریافت می کند.مصرف ۴۰۰ میلی گرم ویتامین ث در روز بسیار مناسب است. برای تأمین این میزان باید روزانه به مقدار کافی میوه و سبزیجات بخورید. بسیاری از مردم به علت آن که نمی توانند این میزان را از طریق رژیم غذایی تأمین کنند به مصرف قرص های مکمل غذایی این ویتامین روی می آورند.


هرچند مصرف این قرص ها هیچ تأثیر منفی روی بدن ندارند (به جز برخی از آنها که به علت خاصیت اسیدی، معده را ناراحت می کنند) اما پزشکان توصیه می کنند که این میزان از طریق مصرف کافی میوه ها و سبزیجات تأمین شود، زیرا در این صورت بدن سایر ویتامین ها و مواد معدنی را که برای حفظ سلامتی مفید هستند دریافت می کند.

براساس تحقیقات ویتامین ث می تواند در حوزه های زیر تأثیر زیادی در سلامت افراد داشته باشد تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین ث برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به علت استرس و فشار روانی زیاد، ضعیف شده است، اثر مثبتی دارد. ویتامین ث ماده غذایی است که نسبت به تغییرات بدن در شرایط پراسترس بسیار حساس است.از آن جایی که ویتامین ث در بدن افراد سیگاری و چاق بشدت تحلیل می رود، می توان گفت میزان این ویتامین درخون یکی از شاخصه های سلامت کلی افراد است.

برخلاف تصور عموم، ویتامین ث یک درمان برای سرماخوردگی های معمولی نیست اما مصرف آن در هنگام سرماخوردگی موجب می شود این بیماری پیشرفت نکند و به موارد پیچیده تر مانند ذات الریه و عفونت های ریوی تبدیل نشود.

محققان به تازگی دریافته اند افرادی که میزان ویتامین ث خون بالایی دارند ۳۵درصد کمتر از افرادی که این ویتامین را به اندازه کافی مصرف نمی کنند، در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

علت این امر هنوز به طور کامل مشخص نشده است. میزان ویتامین ث موجود در خون افرادی که میوه و سبزیجات زیادی را در رژیم غذایی روزانه خود گنجانده اند، بسیار بالا است. این افراد به علت تغذیه مناسب، انواع ویتامین ها، فیبر و موادمعدنی را به اندازه کافی دریافت می کنند و در نتیجه از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

ویتامین ث هم بر سلول های درون و هم بر سلول های بیرون بدن تاثیر می گذارد. برای بررسی رابطه بین تغذیه و پیری پوست، در مرکز درمانی میشیگان تحقیقاتی بر روی ۷ هزار زن ۳۰ تا ۵۰ ساله انجام شده و نتایج آن نشان داده است هرچه میزان ویتامین ث مصرفی در افراد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به خشکی پوست و چین و چروک صورت کمتر خواهد بود. همچنین ویتامین ث در کاهش التهابات و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری دارد.

به طورکلی وجود ویتامین ث یا اسید اسکوربیک، برای رشد، توسعه و ترمیم همه بافت های بدن ضروری است. همچنین این ویتامین در بسیاری از فعالیت های بدن از جمله جذب آهن، سیستم دفاعی بدن، ترمیم زخم ها و حفظ و نگهداری از غضروف، استخوان ها و دندان ها نقش مهمی دارد.ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و می تواند بدن را در برابر آسیب های ناشی از مولکول های مضری به نام رادیکال های آزاد (مانند مولکول های موادشیمیایی سمی و دود سیگار و غیره) حفظ کند. رادیکال های آزاد می توانند موجب بروز امراضی چون سرطان، بیماری های قلبی و درد مفاصل شوند.

اگر این ویتامین را همراه با آهن مصرف کنید، موجب جذب بهتر آهن می شود. در موارد حاد کمبود ویتامین ث موجب بروز بیماری اسکوربوت می شود که نشانه های آن شامل ضعف، کم خونی، کبودی، خونریزی زیاد در زخم های کوچک و شل شدن لثه ها هستند.

 

 

pezeshkaddress.com