به نام خدا
۳۲بار بجوید، كمتر نه، بیشتر چرا! |

۳۲بار بجوید، کمتر نه، بیشتر چرا!

۳۲بار بجوید، کمتر نه، بیشتر چرا!

غذا که خوردید گیرنده های معده دستوراتی به مغز برای سیری شما صادر می کند. این حس برای رسیدن از معده به مغزتان نیم ساعت وقت نیاز دارد. حال اگر حلق شما باز شده و یک پاتیل آش یکباره درون آن ریخته شود، شما به خاطر ندادن این وقت، همواره گرسنه خواهید ماند. باور می کنید که قوی ترین عضله بدن شما در دهانتان باشد؟ عضله ای که فک پائینی را در محل بناگوش به جمجمه وصل می کند، همان که پزشکان به آن «ماضغه» می گویند. این عضله کم حجم ترین اما پرقدرت ترین عضله بدن انسان است و این به خاطر مسئولیت مهمی است که زبان شما باید برای هرچه بهتر هضم شدن غذا در معده، برعهده بگیرد.
پزشکان و متخصصان تغذیه می گویند اگر قرار بود با این شرایطی که در بدن برای هضم بهتر غذا فراهم شده است، غذا نجویده خورده شود، معده انسان نیز همانند سنگدان درست می شد تا همانند آسیاب غذا را برای ما هضم کند. غذا از دهان وارد بافتی نرم و لطیف با پرزهای شکننده می شود، حال آیا صلاح است دندان های به این محکمی را از مسیر خرد کردن غذا خارج کرده و این وظیفه را برعهده معده ای بگذاریم که به راحتی آماده زخم و سوراخ شدن است؟
آداب صحیح غذا خوردن نکات اساسی دارد که متأسفانه درصد بسیار کمی از افراد جامعه به آن اهمیت می دهند.
دکتر «ناصر کلانتری»، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان در گفت وگو با خبرنگار «ایران» درباره مهم ترین اصولی که باید در هنگام غذا خوردن رعایت شود، می گوید: «تا وقتی کاملاً گرسنه نشده اید، غذا نخورید و قبل از غذا خوردن حتماً دست و روی خود را بشویید. همچنین در هنگام غذا خوردن حتماً نوعی آرامش و سکون برای خود فراهم کنید، عجله زیاد، گوش دادن به اخبار، تلویزیون، صداهای ناهنجار و تمامی عواملی که سبب افزایش استرس محیط می شود، در هنگام خوردن غذا معده را تحریک می کند».

● ۳۲ بار بجوید
دکتر کلانتری با بیان این که باید غذا به آهستگی خورده شود، تأکید می کند: «همان طور که در بعضی روایات و منابع فقهی آمده است، یک لقمه باید ۱۶ بار سمت راست و ۱۶ بار سمت چپ دهان و در اصل ۳۲ بار جویده شود به نحوی که محصول نهایی در دهان کاملاً خرد، نرم و سیال شده و با کمترین حرکت دهان و حلق به سمت معده هدایت شود. بنابراین اگر افراد در ۳۲ بار جویدن غذا و حتی بیشتر از آن تا ۴۰ بار تنبلی کنند حداقل می توانند به نرم و سیال بودن لقمه توجه داشته باشند».
وی توضیح می دهد: «جویدن، هضم و جذب غذای کاملاً مخلوط شده را در معده آسان کرده و آن را دچار عارضه نمی کند. به علاوه با جویدن به نوعی به کنترل مرکز اشتهای بدن خود کمک و در نتیجه از زیاده خواری و چاق شدن جلوگیری کرده ایم. سریع غذا خوردن سبب می شود حس سیری از معده به محل اشتها در مغز نرسد و به اصطلاح معده بزرگ شود اما با آرام خوردن غذا این حس تحریک شده و از چاقی به علت پرخوری نیز جلوگیری می شود».
وی نخوردن مایعات و نوشیدنی در میان غذا را از آداب صحیح غذا خوردن می داند و می افزاید: «نباید به معده اجازه داد تا در لابه لای غذا مایعی نامتجانس با غذا را احساس کند. افرادی که در میان غذا مایعات می نوشند دچار سوءهاضمه می شوند. همچنین باید به آنچه می خوریم توجه کنیم. غذاهای متعدد و از انواع مختلف را نباید وارد بدن کرد، تنوع ترکیبات مختلف غذا، هضم آن را در معده دچار اختلال می کند. قبل از غذا نیز می توان از خوردنی های سهل الهضم تر همانند آش و سوپ ساده استفاده و معده را آماده کرد».

● جا برای نفس کشیدن هم بگذارید
دکتر کلانتری می گوید: «باید در حدی خورد که جا برای حرکات معده باقی بماند. بنابراین قبل از آن که کاملاً به احساس ترکیدگی برسید، باید جایی برای نفس کشیدن خود بگذارید چرا که افرادی که این اصل مهم را رعایت نمی کنند، بدنشان زودتر پیر می شود. بعد از غذا نیز باید اندکی پیاده روی داشت و پس از آن استراحت کرد. البته اگر امکان خوابیدن پس از غذا به مدت نیم ساعت فراهم باشد بسیار خوب خواهد بود. در بعضی کشورها پس از غذا برای بالا رفتن بازده کاری افراد زمانی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به استراحت اختصاص یافته است».
به گفته وی با خوردن غذا تمام خون بدن به سمت سیستم گوارشی و شکم هجوم آورده و خودبه خود، خون کمتری به عضلات دست، پا، مغز و… می رسد و گاهی که بعد از غذا دچار بی حالی می شوید به همین علت است. پس بهتر است با استراحت کردن و نشستن در یک جا پس از خوردن غذا، به بدن خود برای هضم بهتر غذا کمک کنید.
وی خوردن آب را پس از غذا مناسب دانسته و توصیه می کند: «کسانی که چاق و دارای اشتهای زیادی هستند می توانند قبل از غذا آب بخورند و برای مابقی افراد تنها خوردن آب روی غذا و به عبارتی بعد از غذا توصیه می شود».

● ذکر بسم الله
دکتر «سیدمحمد جزایری»، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این زمینه با تأکید بر این که نحوه برخورد با غذا هنگامی که وارد دهان می شود از اهمیت بسیاری برخوردار است، می گوید: «آداب غذا خوردن در اسلام با شستن دست ها شروع می شود چرا که رعایت نکردن این امر یکی از مهم ترین راه های ورود میکروب به دهان است. همچنین ذکر کلمه بسم الله هنگام غذا خوردن ضرورت تشکر از منعم هنگام غذا خوردن است و در طول صرف غذا نیز باید از عصبانیت، استرس، غم و ناراحتی دوری کرد چرا که این موضوع باعث هضم نشدن غذا، احساس نفخ و ترشی معده می شود».
وی می افزاید: «بهترین وضع خوردن غذا در حالتی است که نشسته باشید و هیچ فشاری به شکم خود وارد نکنید. این امر به معده اجازه باز شدن می دهد. در حین خوردن نیز از حرف زدن پرهیز کنید چون با حرف زدن حین غذا خوردن مقداری هوا می بلعید و این هوا وارد معده شما شده و آن را باد و مقداری از فضایی که غذا باید بگیرد اشغال می کند. نوشیدن مایعات سرد و بخصوص نوشابه های گازدار در حین خوردن غذا بسیار مضر است. این کار اسید کلریک معده را رقیق کرده و تأثیر آن را کاهش می دهد».
دکتر جزایری با بیان این که باید غذا در دهان چرخانده شود، می افزاید: «نباید به یک طرف فک فشار آورد چون دندان های آن سمت دچار آسیب و پوسیدگی می شود. همچنین اگر عادت به خوردن غذا در ساعتی خاص دارید، سعی کنید این ساعت را تغییر ندهید چون ترشحات معده با گذشت از ساعت مقرر بر آن اثر سوء می گذارد».

● مشکلات گوارشی، علت ۷۰ درصد مراجعات به بیمارستان ها
دکتر کلانتری با اعلام این که ۷۰ درصد مراجعات به بیمارستان ها و کلینیک ها به دلیل مشکلات گوارشی است، می گوید: «سوء تغذیه و بیماری های معده ای و روده ای نخستین مشکل رعایت نکردن شیوه های صحیح خوردن غذاست که متأسفانه شیوع این بیماری ها در کشور بالاست. سوء هاضمه همچنین موجب زخم معده و اثنی عشر، تخریب حفره های دهانی و اختلال در کارکرد آن می شود. اصولاً افرادی که بد غذا می خورند دندان های درستی نداشته و فک آنها کوچک است به علاوه مادرانی که پس از یکسالگی غذای فرزند خود را له می کنند، از کامل شدن حفره دهانی و حلق او جلوگیری می کنند و این افراد تا پایان عمر اختلال خوردن دارند. آنان در آناتومی بدن و جذب غذا نیز دچار مشکل می شوند».
به گفته وی افرادی که کمتر سبزیجات و میوه می خورند، بیشتر دچار بیماری می شوند به علاوه ابتلای آنها به سرطان های دستگاه گوارش بخصوص سرطان کلون بسیار بالاست. این افراد دچار یبوست های همیشگی هستند. افراد پرخور همواره دچار عارضه در دستگاه گوارش خود هستند. همواره پانکراس آنها در حال کار کردن است و احتمال تخریب آن بالاست. پانکراتیک ناشی از سورچرانی، درد ناگهانی و وحشتناکی است که بیشتر افراد پرخور همواره در قسمت فوقانی سمت چپ بدن خود احساس می کنند.
دکتر کلانتری با توصیه به این که باید روزی ۳ وعده غذا و ۲ میان وعده خورد، می گوید: «صبحانه را کامل ترین وعده غذایی قرار دهید، ناهار را کمتر از صبحانه و بیشتر از شام بخورید و شام را بسیار کم و ۲ ساعت قبل از خواب بخورید.
از خوردن غذاهای یک مدل پرهیز و هنگام تهیه و نگهداری غذا به سلامت خود توجه داشته باشید».
دکتر سیدمحمد جزایری نیز پرخوری را از جمله آسیب های کنونی که جامعه با آن درگیر است خوانده و می گوید: «چاقی های مبتلا به جامعه کنونی، جدای از موارد ارثی آن، ناشی از پرخوری و مصرف بیش از حد غذاهای چرب است. این رژیم نامناسب، انواع سکته های قلبی، آسم، کمردرد، آرتروز و بیماری های گروهی همچون دیابت را به دنبال خواهد داشت».
به گفته وی چون فرهنگ های غرب بر فرهنگ جامعه تأثیر بسیاری گذاشته، متأسفانه فرهنگ غذایی جامعه تغییر یافته و این خطر بزرگی برای نسل جوان است. اکنون انواع چیپس و پفک جایگزین تنقلاتی چون گندم، نخود، کشمش، گردو و توت خشک شده و حتی بچه های روستا نیز به سمت فست فودها (fast food) گرایش پیدا کرده اند. بنابراین به منظور حفظ سلامت افراد باید هرچه سریع تر برای اصلاح این شیوه تدبیری اندیشید.

http://www.parsdiet.com/new/000709.php

رزیتا گفته است :

جالب بود